Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Εργασία ιερέως π Παναγιώτη Ρήγα

ΕΤΗΣΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

ΙΕΡΕΩΣ π. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΡΗΓΑ

με θέμα: « Ο Εφημέριος μιας Ενορίας σήμερα με ποιο τρόπον μπορεί να επικοινωνήση με

τους ενορίτας του : Με γράμμα, ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά, με προσωπική επίσκεψι

στο σπίτι του ενορίτου ή στο Γραφείο της ενορίας ή με τρίτα πρόσωπα ».

ΙΟΥΛΙΟΣ 2020

Η ιερωσύνη της Εκκλησίας μας βασίζεται στην ιερωσύνη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, όπως αυτή αναλύεται θαυμαστά στην Προς Εβραίους Επιστολή (κεφ. 4 εξ.), και είναι χάρισμα και δωρεά του Τριαδικού Θεού, παρεχομένη δια της χειροτονίας, ως συμμετοχή στο τρισσό αξίωμα του Κυρίου, αποσκοπούσα στη σωτηρία των ανθρώπων, στον αγιασμό των ψυχών και στην οικοδομή του σώματος του Χριστού, « ήτις εστί Εκκλησία Θεού ζώντος ». Είναι δε εκκλησιαστικό διακόνημα που λειτουργεί εντός της Εκκλησίας και χάριν αυτής.

Όπως είναι απαραίτητη η συνεργασία Θεού και ανθρώπου για τη σωτηρία αυτού, κατ' αναλογίαν είναι απαραίτητη η συνεργασία και η επικοινωνία ποιμένων και ποιμαινομένων για τη σωτηρία τους. Επί της βάσεως αυτής, λειτουργεί η σχέση Κλήρου και λαού.

Η πλειονότητα σήμερα των ανθρώπων ζει σε περιβάλλον πόλεων ή μεγαλουπόλεων, σε αντίθεση με τον άνθρωπο της παραδοσιακής αγροτικής κοινωνίας. Το γεγονός αυτό επισύρει πλήθος επιπτώσεων στη προσωπική ζωή του ανθρώπου, καθώς και στις διαπροσωπικές σχέσεις, όπως μεταβολές στο καθημερινό ωράριο εργασίας του, εργασία τις Κυριακές- εορτές- απογεύματα, άγχος και κόπωση ιδιαίτερα στους νέους για το μέλλον τους, τοπική και ψυχική απομάκρυνση των ανθρώπων μεταξύ τους με αποτέλεσμα την μοναξιά, μεταβολές στο θεσμό της οικογένειας και εν γένει των διαπροσωπικών σχέσεων, ψυχικές διαταραχές των ανθρώπων, με αποτέλεσμα ο Ιερέας της ενορίας να πρέπει να βρεί τρόπους επικοινωνίας με τους ενορίτες του, για να επιτελέσει τους σκοπούς του που αναφέραμε παραπάνω και να τους βοηθήσει.

Η επικοινωνία στην Εκκλησία είναι συνδεδεμένη με την ίδια Της την ύπαρξη. Από του Κυρίου μας Ιησού Χριστού μέχρι σήμερα και μέχρι συντελείας του αιώνος η Εκκλησία μας δεν κάνει τίποτε άλλο από το να επικοινωνεί με τον κόσμο, να διδάσκει και να εργάζεται για τη σωτηρία του. Οι Άγιοι Απόστολοι, εφαρμόζοντας τον λόγο του Κυρίου, εκήρυξαν ανά την Οικουμένη, βαπτίζοντες εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Ειδικότερα ο ιδρυτής της Εκκλησίας μας, Απόστολος Παύλος, θεωρείται και από τους κοσμικούς ανθρώπους ακόμη ως ο ιδρυτής της επικοινωνίας και της ιεραποστολής, αφού για τα μέτρα της εποχής εκείνης επετέλεσε το πραγματικό κατόρθωμα, να διατρέξει με κάθε προσφερόμενο συγκοινωνιακό μέσο, χιλιάδες χιλιόμετρα ξηράς και θαλάσσης, και όχι μόνο ίδρυσε τοπικές Εκκλησίες, αλλά έως το μαρτυρικό τέλος της ζωής του επικοινωνούσε συνεχώς μαζί τους, από το ενδιαφέρον μια τη μέριμνά του για τη πορεία τους. Στη συνέχεια οι Πατέρες της Εκκλησίας επικοινωνούσας με το ποίμνιό τους δι' επιστολών, δια κηρυγμάτων, δια συγγραμμάτων και δια κάθε άλλου προσιτού σ' αυτούς μέσο, πάντα με περισσή αγάπη και με σκοπό τη διακονία των συνανθρώπων τους και τη βοήθεια προς αυτούς στο δρόμο της σωτηρίας. Η Εκκλησία πάντοτε χρησιμοποιούσε την προσφερόμενη τεχνολογία για τη σπορά του Λόγου Της. Ο μαρτυρικός Οικουμενικός Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρις (1572-1638), από της ανόδου του στο θρόνο, ως πρώτο μέλημά του είχε την ίδρυση ελληνικού τυπογραφείου στην Κωνσταντινούπολη, λίγες δεκαετίες μετά την εφεύρεση της τυπογραφίας, της οποίας το πρώτο έργο ήταν η Αγία Γραφή. Σήμερα η Εκκλησία έχει στη διάθεσή της την ηλεκτρονική και ψηφιακή τεχνολογία, την οποία πρέπει πάντα να χρησιμοποιεί προς σωτηρία των ανθρώπων.

Ουσιαστικός τρόπος επικοινωνίας του Ιερέα με το ποίμνιό του είναι η Προσευχή. Αφού το έργο της Ενορίας είναι κατ' αρχήν Λειτουργικό. Πραγματοποιείται δηλαδή η ένωση των ποιμένων και των πιστών μεταξύ τους και με τον Χριστό κατά τη Θεία Λειτουργία και με τη συμμετοχή στα υπόλοιπα Μυστήρια ( π.χ. Αγρυπνίες – Κηρύγματα – Ιερά Μυστήρια – Ιερές Ακολουθίες ).

Ένας άλλος τρόπος επικοινωνίας είναι η διαπροσωπική σχέση του Ιερέα με τους πιστούς. Με την Ιερά Εξομολόγηση των πιστών, τους κύκλους μελέτης της Αγίας Γραφής που θα μπορούσαν να οργανωθούν, τις ομιλίες που θα μπορούν να γίνουν στο Πνευματικό Κέντρο του Ναού , τα Κατηχητικά Σχολεία, και με τις συνάξεις Νέων.

Επίσης ο Ιερέας μπορεί να κάνει συναντήσεις , στο Γραφείο του Ναού, με μελλόνυμφους και τους κουμπάρους για το Μυστήριο του Γάμου, και το ίδιο με του γονείς και τους αναδόχους για το Βάπτισμα, ώστε να τους εξηγήσει τη σπουδαιότητα του Μυστηρίου και να μην μετέχουν μηχανικά, χωρίς να κατανοούν.

Μπορεί να αναπτύξει δραστηριότητες, που μέσω αυτές να επικοινωνήσει με τους Ενορίτες του και όχι μόνο :

1.Έκδοση μηνιαίου εντύπου με χριστιανική ύλη, για όλες όμως τις ηλικίες

2.Δημιουργία Φιλόπτωχου Ταμείου, σε συνδυασμό με περιοδικές επισκέψεις στους έχοντες

βοήθεια , για την όχι μόνο οικονομική, αλλά ψυχολογική και ηθική βοήθεια και στήριξη.

3.Να αναπτύξει συνεργασία με τους Καθηγητές και Διευθυντές των σχολείων της περιοχής

ευθύνης του και να οργανώσει επισκέψεις και ενδεδειγμένες σύντομες ομιλίες στους νέους που

φοιτούν σ' αυτό.

4.Να αναπτύξει χορωδία Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής και έτσι με αυτό τον τρόπο θα

μπορέσει να τους «καλλιεργήσει» το ενδιαφέρον για τον Χριστό, αλλά και θα αποκτήσει

πολύτιμους συνεργάτες αφού θα γεμίσουν τα αναλόγια της ενορίας του.

5.Να οργανώσει προσκυνηματικές εκδρομές, οι οποίες θα έχουν διπλό όφελος. Θα υπάρξει

πνευματικό όφελος, αλλά και θα έρθουν πιο κοντά ο Ιερέας με τους ενορίτες του, αλλά και οι

ενορίτες μεταξύ τους.

Επίσης, μπορεί έχοντας φτιάξει μια κατάσταση με τα ονοματεπώνυμα, τις διευθύνσεις και τα τηλέφωνα των ενοριτών του, να επικοινωνεί μαζί τους, στέλνοντάς τους κάποιες επιστολές πνευματικού περιεχομένου ή μία ενημέρωση για τις δραστηριότητες της ενορίας ή το πρόγραμμα των ακολουθιών του Ναού κ.α. καθώς και να τους τηλεφωνήσει.

Πρέπει να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο , ανεβάζοντας για παράδειγμα μία φόρμα του Ναού στο διαδίκτυο, όπου μέσω αυτής θα ενημερώνεται ο κάθε πιστός για πολλά θεολογικά – πνευματικά θέματα, για το πρόγραμμα και τα έργα του Ναού, καθώς και θα μπορεί να επικοινωνεί με τον Ιερέα ο κάθε πιστώς οποτεδήποτε και για οποιοδήποτε θέμα που τον απασχολεί. Το διαδίκτυο είναι ένα εργαλείο, που αν θα χρησιμοποιηθεί με σύνεση, μπορεί να βοηθήσει πολύ στο ποιμαντικό έργο.

Σήμερα το μεγαλύτερο βάρος πρέπει να το δώσουμε όλοι μας στη νεολαία μας. Στη νεολαία που δέχεται τόσες πολλές πιέσεις και αλλαγές στη ζωή της. Ο Ιερέας πρέπει να διακρίνεται από ένα σύγχρονο πνεύμα ώστε να μπορεί να προσεγγίζει και να επικοινωνεί αποτελεσματικά με τη νέα γενιά, με όλους τους παραπάνω τρόπους. Πρέπει να είναι εξοικειωμένος με τη σύγχρονη τεχνολογία, ώστε να παρακολουθεί τον σφυγμό των νέων, τους προβληματισμούς τους, τις αγωνίες τους, ώστ4ε να τους στηρίζει έμπρακτα. Ακόμη να επεμβαίνει διορθωτικά, όταν βλέπει ότι παρεκτρέπονται.

Όλα αυτά , άλλα ίσως και άλλα περισσότερα, μπορούν να συντελέσουν στην οργάνωση μιας ενορίας, αφού η σωστή και εποικοδομητική επικοινωνία είναι ένα κομμάτι θα λέγαμε αυτής της οργάνωσης. Μιας ενορίας όχι «τυπικής», «άνυδρης», αλλά δημιουργικής, που μπορεί αφού σπείρει καρπούς, να τους καλλιεργήσει και στο τέλος να συνάγει τους καρπούς. Οι καρποί δεν είναι άλλοι, από το πνευματικό όφελος και την Σωτηρία των πιστών.

Θα ήθελα να τελειώσω με ένα απόσπασμα από επιστολή του Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου σε έναν Ιερέα : « Να πλησιάζεις τον σκορπισμένο κόσμο απλά, ταπεινά και με πραγματική αγάπη.

Να κάμεις ότι δεν βλέπεις τα περισσότερα, για να κάμεις παρατηρήσεις μόνο στα

σοβαρά, γιατί ο κόσμος είναι κουρασμένος και ταραγμένος. Δεν είναι σε θέση να δέχεται

συνέχεια παρατηρήσεις όσο και καλές να είναι.»